100 procent Victoria's Secret Yvonne O'Connell Karin Widell

Berikande teamwork formade ny flaggskeppsbutik

Det var ett utmanade arbete, med berikande teamwork, som ledde fram till Victoria’s Secrets nya flaggskeppsbutik i Stockholm. Yvonne O’Connell och Karin Widell på Wester+Elsner arkitekter har varit lokala partner för butikskedjan, där Nätverket 100% nyligen höll en frukostträff.

Nätverket 100% ger affärskvinnor med en kommersiell påverkan utrymme att knyta kontakter, skapa affärer och främja karriärer, liksom sätta fokus på kommersiella frågor i de ofta byggorienterade utvecklingsprocesserna.

Den 11 december hade nätverket en morgonträff i Victoria’s Secrets första skandinaviska flaggskeppsbutik, i Gallerian med huvudentré mot Hamngatan i Stockholm, där Wester+Elsner arkitekter har varit lokal partner.

Amerikanskt koncept i svensk kontext
Den drygt 900 kvadratmeter stora butiken inrymmer hela butikskedjans sortiment av kläder, underkläder, skönhetsprodukter och sportkollektioner.

– Det var utmanande på många plan och en enormt detaljrik butik med ett amerikanskt koncept. Det var höga krav på finishen på alla nivåer, berättar Yvonne O’Connell, byggnadsingenjör som tillsammans med arkitekt Karin Widell har genomfört projektet för Wester+Elsner arkitekters räkning.

Som exempel på detaljrikedomen kan nämnas uppemot 40 olika tapeter och ett innertak dekorerat med äkta bladguld. En stor del av inredningen tillverkas utomlands, däribland en specialritad italiensk trappa. Även tillgänglighet har varit en viktig fråga, med bland annat en hiss integrerad i trappan från gatuplan.

Nära och givande samarbete
Arbetet har skett i nära samarbete med retail-aktören Amarla Retail AS och byggmästaren Rotgruppen. Yvonne och Karin har också haft veckovisa samtal med de amerikanska inredningsarkitekterna.

Och det är just ett berikande teamwork som Yvonne O’Connell tar med sig från projektet.

– Det har varit ett lösningsorienterat, roligt och givande samarbete med alla inblandade. För även om det rör sig om ett byggprojekt så är det alltid människorna det handlar om, och att jobba mot ett gemensamt mål, säger hon.

Samarbetet har varit fruktsamt. Wester+Elsner arkitekter har nämligen valts ut att ta fram Victoria’s Secrets nästa svenska butik, denna gång i Westfield Mall of Scandinavia med planerad öppning i februari 2020.

Publicerad: 13 december, 2019