Logo Meny

Lakritsroten

Från liten butik till kedja

Sagan om Lakritsroten började med en eldsjäl som öppnade en butik dedikerad sin favoritsmak; lakrits. Målet var inte bara att sälja lakrits utan också bygga och sprida kunskapen om lakrits genom utbildningar, recept och exempel.

Efter ett antal år hade den lilla verksamheten, med butik på Sveavägen i Stockholm, nått en liten men trofast kundkrets och var redo att sprida missionen för den lilla roten med den karaktäristiska smaken. Som en av rådgivarna i en mindre krets kring ägarna, familjen Dahlén, deltog Fredrik Elsner i arbetet att mejsla fram en plan för expansion och det koncept som sedan första implementeringen 2015 ligger till grund för alla butiker. Lösningen blev att låta butikerna, stora som små, utformas och optimeras för försäljning och samtal över disk likväl som temakvällar och utbildningar.

Kontorets uppdrag var att ta fram ett styrande designkoncept som kan stå på egna ben. En manual användbar för olika marknader, platser och format som är så pass komplett att ägarna med personal kan sköta och styra implementeringen helt på egen hand. För att utveckla manualen och säkerställa dess funktionalitet och kvalitet ritade och deltog kontoret även fullt ut i de första implementeringarna på plats ner till skruv och mutter.

Gestaltningen med sin kombination av grafisk tydlighet och koloristiska lekfullhet är tänkt att ge ett starkt visuellt ID som sticker ut och sätter sig fast vid första ögonkastet, liksom på håll, och samtidigt väcker lust och nyfikenhet.

Användning Koncept och butiksinredning
Plats Sveavägen och Hornsgatan, Stockholm
Byggår 2014
Beställare Dahlén Event
Kontaktperson Fredrik Elsner
Tillbaka till projekt