Stockholms central

Nya mötespunkter

I samband med omorganiseringen av Stockholms Centralstation ville Jernhusen skapa en informationspunkt mitt i den stora Centralhallen och etablera nya väntytor på olika platser i stationskomplexet. Vi fick uppdraget att formge informationspunkten samt att utveckla och formge nya sittplatser och resenärslounger.

Informationsdiskens funktion är både allmän turistinformation, en ”concierge” för Centralstationen med information om allt som har med stationen att göra, samt att erbjuda en rad olika servicetjänster som biljetter till kulturevenemang, transporter, guidade turer och sightseeing, samt utgöra exponeringsyta för företag inom turistnäringen.

Vi fick uppdraget att formge informationsdisken för att fungera i samklang med Centralhallens historiska miljö och samtidigt vara modern, funktionell och kommunicera Jernhusens varumärke.

Väntlounge och specialgjorda sittmöbler

Jernhusen ville även optimera och utöka sittytan i den södra delen av Centralhallen.

I samarbete med Green Furniture utvecklades och formgavs bänken ”Nova C with Backrest”, med utgångspunkt i Jernhusens behov, men för produktion även för en bredare marknad. Vi gav bänken runda former, med sittplatser både på in- och utsida för att optimera kapaciteten, men även för att knyta samman sittytan med den historiska fontänen som står som en central skulptur i dess mitt. Städning och underhåll har varit viktiga delar i utvecklingen av bänken, liksom de estetiska värdena och ett miljömässigt hållbart produktionsätt.

Bänken har blivit mycket framgångsrik och kan idag ses i otaliga publika miljöer runtom i världen.

Användning Informationsdisk, publika väntytor
Plats Centralstationen, övre plan, Klarabergsviadukten Stockholms Centralstation, Centralhallen
Byggår 2012, 2013
Kontaktperson Fredrik Elsner
Beställare Jernhusen AB, Jernhusen/ Stockholm Info AB